Ambities van en naar Duitsland

Ambities van en naar Duitsland

Elk jaar reizen 2,5 miljoen mensen met ICE International en Intercity Berlijn over de Nederlands-Duitse grens. Deze treinen zijn daarmee een onmisbare schakel voor het zakelijk verkeer tussen Nederland en Duitsland. NS streeft naar snellere en frequentere treinverbindingen naar het oosten, zowel richting Frankfurt als Berlijn. Dat kan. Maar dan moeten we wel zorgen voor voldoende spoorcapaciteit.

Huidig aanbod

  • ICE International: 8x per dag naar o.a. Keulen, Düsseldorf en Frankfurt
  • Intercity Berlijn: 7x per dag naar Hannover en Berlijn
  • Elke nacht een slaaptrein tussen Düsseldorf en Innsbruck-Wenen in beide richtingen, met aansluiting op ICE International naar Nederland

Ambitie

  • Intercity Berlijn: Trein versnellen (minder dan 5 uur)
  • ICE International: Versnellen en aantal stoelen verhogen

(Inter)nationale potentie

ICE International verbindt regio’s met Europese luchthavens zoals Schiphol, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen-Bonn en met belangrijke economische centra zoals München en Stuttgart. Met voldoende spoorcapaciteit zou er nog veel meer uit deze verbindingen te halen zijn. Nu halen de hogesnelheidstreinen hun topsnelheid alleen tussen Keulen en Frankfurt. Dat komt door het bestaande, zeer intensieve spoorgebruik. Het spoor tussen Utrecht en Arnhem zal op termijn zelfs volledig de almaar groeiende binnenlandse reizigersstroom op moeten vangen. ICE International zal op dit traject dus eerder langzamer gaan rijden in plaats van sneller.

Oost-Westcorridor

NS streeft naar snellere en frequentere treinverbindingen door de Oost-Westcorridor fors te verbeteren. Daarmee verbeteren we de nationale treindienst én er ontstaat ruimte voor snellere internationale treinverbindingen naar het oosten. Dit plan wordt breed gesteund. Onder andere door de provincie Gelderland, VNO NCW en de bankensector. We moeten dan ook aanvullend investeren in voldoende sporen in de regio Amsterdam.

Duitse zijde

Om de frequentie van de treinen tussen Amsterdam en Keulen/Frankfurt op te voeren, zijn ook spooruitbreidingen in het Ruhrgebied nodig. Samen met DB onderzoekt NS ook de mogelijkheden voor een directe verbinding tussen Den Haag en het Ruhrgebied, ondanks de krapte op het spoor. Hierbij speelt mee dat de Rotterdamse haven sterk gegroeid is. Aan Duitse zijde zijn nog wel een aantal infrastructurele aanpassingen nodig.

Sneller naar Berlijn

Intercity Berlijn rijdt in Nederland met een locomotief van NS en in Duitsland met een locomotief van DB. NS heeft besloten nieuwe locomotieven aan te schaffen die door kunnen rijden naar Berlijn. Het is de bedoeling dat Intercity Berlijn in Duitsland hiermee non-stop over een hogesnelheidslijn gaat rijden. Zo valt er al een half uur te winnen. Een andere maatregel die helpt om sneller naar Berlijn te komen, is door het aantal stops op de binnenlandse stations terug te brengen. Voor een structurele verbetering moeten er nog wel een paar infrastructurele knelpunten worden opgelost.