Geef internationale treinreizen vleugels

De trein zou voor kortere internationale reizen de eerste keus moeten zijn. Dat is beter voor het milieu en de economie. We zijn op de goede weg. Het aanbod aan internationale treinen is tussen 2010 en 2018 gestegen van 38.000 naar 48.000 stoelen per dag. Dat staat gelijk aan de capaciteit van 550 volle Boeings 737 per dag. Hoe we Europese steden beter kunnen verbinden? Door intensieve samenwerking tussen spoorwegmaatschappijen, infrabeheerders en overheden.

Ambitie

  • Richting Duitsland: met de trein van Amsterdam naar Berlijn in nog geen vijf uur en de versnelling en uitbreiding van ICE International richting Keulen, Frankfurt en Basel.
  • Richting Engeland: een direct Eurostar-verbinding naar Londen en hogere frequentie op het traject Amsterdam - Londen.
  • Richting België en Frankrijk: meer stoelen per dag en versnelling van de bestaande verbindingen.

Inspanningen NS

We doen er zelf alles aan om het internationale treinverkeer van en naar Nederland aantrekkelijk te maken. We bieden samen met onze internationale partners al diverse verbindingen naar het oosten, zuiden en westen. Treinreizen naar duizenden bestemmingen zijn direct te boeken. Maar we zijn meer dan een online treinreisbureau. We kijken over grenzen heen. We zoeken de samenwerking met internationale partners om aantrekkelijke reisproducten te ontwikkelen en toegankelijk te maken voor reizigers.

Actie nodig

Een mooi voorbeeld is AirRail. Hiermee biedt NS samen met partner-spoorvervoerders, KLM en Brussels Airlines voor Intercity Brussel en Thalys de mogelijkheid om een treinreis als onderdeel van een vliegreis te boeken. Zo kun je het eerste deel van bijvoorbeeld een reis via Brussel naar New York via Schiphol per trein afleggen, met één ticket en één boeking. Het blijkt een schot in de roos: in 2017 werden via AirRail al 50.000 reizen verkocht, genoeg om twee KLM Embraer 170-vliegtuigen per dag te vullen. Samen met Deutsche Bahn (DB) willen we AirRail ook gaan aanbieden voor Duitse treinen met bestemmingen in de richting van Keulen en Frankfurt.

Overheden

De EU wil het netwerk van hogesnelheidstreinen in Europa sneller uitbreiden. Er loopt in Brussel nu een onderzoek naar de fiscale voordelen voor het vliegverkeer. Eind 2018 verwacht men conclusies en aanbevelingen over de verdeling van de belastingen en ticketheffingen tussen trein- en vliegverkeer. In ons land zijn treinreizen belast met btw en betalen we infraheffing. Ondertussen wordt er geen btw geheven op vliegtickets en is kerosine onbelast. Dat is scheef. De Nederlandse overheid kan helpen door een gelijk speelveld te creëren.