Hoe snellere treinen een miljoen ton CO2-uitstoot per jaar besparen


Door in te zetten op een goed Europees netwerk van snelle treinen kan de CO2-uitstoot jaarlijks omlaag met bijna één megaton. Royal HaskoningDHV becijferde dat het aandeel van treinreizen van en naar 31 Europese bestemmingen omhoog zou kunnen van gemiddeld 27 naar 63 procent. En dat scheelt 89.000 starts en landingen per jaar vanaf Schiphol. Reden genoeg om voor reizen tot circa 700 kilometer de trein te kiezen in plaats van het vliegtuig.

Beleving reistijd

Op dit moment is het vliegtuig voor de meeste Europese bestemmingen de populairste keuze. Ook voor relatief korte afstanden. Mensen denken vaak dat vliegen sneller is dan de trein, maar van deur tot deur scheelt dat zeker op korte afstanden meestal weinig. En waar de reistijden voor de trein nu wel langer zijn, kunnen en moeten ze omlaag. Zodat meer internationale reizigers de trein als logische keuze gaan zien én gebruiken.

Keuzes maken

Als we investeren in een goed Europees hogesnelheidsnetwerk, van internationale standaarden gebruikmaken en internationaal samenwerken, scheelt dat meer dan de helft aan CO2-uitstoot op de onderzochte trajecten. Ook de uitstoot van fijnstof (NOx) daalt aanzienlijk: tot wel 37% bij een Europees HSL-netwerk. Maar dan moet Nederland wel keuzes maken.