Met de trein naar Parijs: Wat houdt je tegen?

Iedereen met de trein naar Parijs

Jaarlijks reizen 3 miljoen mensen van Nederland naar Parijs. Ruim een kwart kiest voor de trein, na de auto het meest populaire vervoermiddel. En dat worden er steeds meer, want ook in 2017 steeg het aantal reizigers op de route Amsterdam-Parijs. Dit keer met 6 procent ten opzichte van 2016. Met een bijzonder hoge frequentie en een goede prijs-kwaliteitverhouding is Thalys het voorbeeld van hoe de internationale trein kan slagen.

Huidig aanbod

  • 11x per dag naar Parijs, via Antwerpen en Brussel
  • 1x per dag naar Brussel

Ambitie

  • Vanaf april 2019 2x per dag rechtstreeks naar Marne-la-Vallée (Disneyland Parijs) en Charles de Gaulle (luchthaven)
  • Vanaf juni 2019 directe verbinding Brussel naar Bordeaux
  • Aantal stoelen verhogen door inzet dubbele treinstellen

Nieuwe bestemmingen

Thalys wil inspelen op de wensen van de reizigers. Daarom komt er vanaf 2019 een rechtstreekse verbinding vanuit Nederland naar het vliegveld Charles de Gaulle en naar Disneyland Parijs. Deze nieuwe bestemmingen bieden ook betere verbindingen met Oost- en Zuid-Frankrijk, bijvoorbeeld met Lyon en Nice.

Meer capaciteit

Met een frequentie van 12 treinen per dag kunt u met Thalys bijna elk uur direct naar Parijs vanaf € 35 (enkele reis). Sinds kort worden op piekmomenten dubbele treinstellen ingezet. In 2019 worden dat er nog meer. Zo kunnen er met één trein 750 reizigers naar Parijs.

Nog sneller

Thalys is met een snelheid tot 300 km/h en een reistijd van 3 uur en 18 minuten van Amsterdam naar Parijs al ontzettend snel. Verder versnellen vanuit Nederland naar Frankrijk kan door de infrastructuur tussen Antwerpen en Brussel te verbeteren. Daar zijn forse investeringen voor nodig, maar dit biedt wel kansen om treinreizen richting het zuiden een extra impuls te geven.