Coronavirus

Vanaf 2 juni rijdt NS een dienstregeling in nationaal belang. Dat betekent dat u grotendeels weer van de normale dienstregeling gebruik kunt maken, maar alleen voor noodzakelijke reizen.
Meer informatie NS.nl

Internationaal treinverkeer

Ook het internationale treinverkeer gaat in stappen terug naar de volledige dienstregeling. Zo zullen Intercity Brussel, ICE en Intercity Berlijn vanaf begin juni weer volgens de normale dienstregeling gaan rijden. Ook Thalys en Eurostar zullen de frequentie de aankomende maanden gaan verhogen.
Vraag en antwoord over het Internationaal treinverkeer

Reisadvies

NS International adviseert u voor het boeken van een internationale treinreis de actuele reisadviezen te controleren. Dit kan via de speciale pagina op de website van Ministerie van Buitenlandse zaken. Ook met vragen zoals: 'Ik ben in België, kan ik nog terug naar Nederland?' kunt u op deze site terecht.
Reisadviezen

Welke treinen rijden er?

Op de pagina Actuele reisinformatie kunt u lezen welke internationale treinen er rijden.
Actuele reisinformatie

Groepsreizen en fietsen in internationale trein

In aansluiting op het beleid voor binnenlandse treinen, is het ook voor onze internationale treinen niet toegestaan om fietsen mee te nemen. Dit geldt zowel voor trajecten binnen Nederland als van/naar België en Duitsland en zal tot tenminste 1 september 2020 van toepassing zijn. Als uw fiets als hulpmiddel wordt gebruikt, mag u die wel meenemen. Meer over een fiets meenemen in de trein tijdens de Corona crisis

Aangezien we adviseren om onze treinen alleen te gebruiken als dat echt noodzakelijk is, staan wij het reizen in gezelschappen van meer dan 5 personen niet toe. Ook deze regeling geldt tot tenminste 1 september 2020.

Wijzigen en annuleren

Voor annuleren of wijzigen kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief). U kunt niet online annuleren. Daarvoor kunt u terecht bij het NS International Service Center.

Reisvoorwaarden per land

Hieronder ziet u per land de richtlijnen voor het reizen met de trein en de voorwaarden voor het eventueel wijzigen of annuleren van uw ticket.

    Frankrijk

    Richtlijnen

    De president van Frankrijk heeft besloten maatregelen te nemen om contact en reizen tot een minimum te beperken. Vanaf dinsdag 17 maart om 12.00 uur is er in het hele land een reisverbod tot nader order. Alleen in bepaalde situaties, die genoemd worden op onderstaand formulier (zie link) mag u reizen. U dient dan wel het Franse formulier ondertekend bij u te dragen. Wij hebben het formulier in het Nederlands vertaald, zodat u weet wat u in moet vullen op het Franse formulier.
    Document te downloaden onderaan deze pagina 
    Nederlandse vertaling van het formulier

    Vanaf 4 mei moet elke passagier die met Thalys reist in België en Frankrijk een mondkapje hebben om aan boord te kunnen gaan.
    Vanaf 11 mei is het dragen van een hulpmiddel om neus en mond te bedekken (mondkapje of sjaal) verplicht in het openbaar vervoer en stations in Frankrijk. 
    Conform richtlijnen van de Frans/Belgische autoriteiten is tot nader order geen catering aan boord. De Thalys lounges zijn eveneens gesloten.

    Wijzigen en annuleren

    Voor annuleren of wijzigen kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. U kunt niet online wijzigen of annuleren. Heeft u uw ticket gekocht bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center.: 030-2300023 (lokaal tarief). U kunt tickets boeken tot 4 maanden voor vertrek.

    Heeft u een ticket voor Thalys voor een reis in de periode tot en met 17 mei 2020?

    • U kunt uw ticket wijzigen of annuleren binnen 1 maand na de geplande vertrekdatum. U betaalt geen annuleringskosten.

    Heeft u een ticket voor Thalys voor een reis van 18 mei tot en met 28 augustus 2020?

    • Als uw trein rijdt: Het is mogelijk om uw ticket tot 30 dagen vóór uw vertrekdatum te annuleren of te wijzigen. U betaalt geen annuleringskosten. Bijvoorbeeld: heeft u een ticket voor 10 juli, dan kunt u uw ticket annuleren of wijzigen tot 10 juni, daarna niet meer. 
    • Als uw trein niet rijdt: Het is mogelijk om uw ticket tot 30 dagen ná vertrek te annuleren of te wijzigen naar een andere reisdatum. U betaalt geen annuleringskosten.

    Tickets gekocht vanaf 1 mei:

    • Het is mogelijk om uw ticket tot 30 dagen voor uw vertrekdatum te wijzigen. Bijvoorbeeld: heeft u een ticket voor 31 juli, dan kunt u uw ticket wijzigen tot 1 juli, daarna niet meer.
    • Annuleren is mogelijk naar gelang de tariefvoorwaarden van het ticket. 
    Thalys van en naar Zuid-Frankrijk/Marseille en Marne/Disney/Charles de Gaulle

    Helaas rijdt Thalys in 2020 niet naar Zuid-Frankrijk. U kunt uw reis annuleren.

    Helaas rijdt Thalys naar Marne/Disney en Charles de Gaulle Airport niet tot en met 29 augustus 2020. U kunt uw reis annuleren binnen 1 maand na de vertrekdatum. U betaalt geen annuleringskosten.

    TGV

    Tickets voor reisdatum tot 24 juni 2020 kunt u wijzigen of annuleren vóór vertrek van de trein. U betaalt geen annuleringskosten.

    België

    Richtlijnen

    Om de verspreiding van het corona virus tegen te gaan heeft België op 20 maart een verbod op niet-essentiële verplaatsingen naar België uitgevaardigd. Reizigers die naar België reizen moeten de noodzaak van het reizen naar België kunnen aantonen. Voor verdere informatie zie: https://info-coronavirus.be.

    Vanaf maandag 4 mei is het voor reizigers (ouder dan 12 jaar) in het Belgische openbaar vervoer verplicht om hun neus en mond te bedekken. Dit geldt voor in de de bus en trein én op de stations en perrons. Bedekken met een mondkapje kan, maar een sjaal, doek of shirt is ook toegestaan. Ook in Thalys moet elke passagier een mondkapje (mag zelfgemaakt) hebben om aan boord te gaan. 

    Wijzigen en annuleren

    Heeft u een ticket voor een reis in de periode tot en met 7 juni 2020?

    Dan kunt u uw ticket annuleren. Dit kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. Uw ticket wordt aan u terugbetaald, er worden geen annuleringskosten berekend.

    U kunt uw ticket ook omboeken naar een andere reisdatum, zonder boekingskosten. Ook dat kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum.
    Voor reizen vanaf 8 juni 2020 gelden de voorwaarden naar gelang het tarief van uw ticket.

    Voor annuleren of omboeken kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief). U kunt niet online annuleren.

    Londen, Eurostar

    Richtlijnen

    • Het dragen van een mondkapje (mag zelfgemaakt) is verplicht in Eurostar.
      Het is mogelijk dat u bij het inchecken een andere plaats krijgt toegewezen om iedereen voldoende ruimte te geven in de trein. Partners en gezinnen mogen naast elkaar zitten.

    • Er is geen wifi aan boord.

    • In Business en Standard Premier is geen catering aanwezig. De catering op de stations is erg beperkt.

    • De Business Premier Lounges in Londen, Brussel en Parijs zijn gesloten.

    Wijzigen en annuleren

    Heeft u een heenreis met Eurostar geboekt in de periode van 13 maart tot en met 30 juni 2020?
    U kunt uw reis omboeken naar een nieuwe reisdatum in de reisperiode tot en met 30 maart 2021. Dat kunt u doen zodra de treindienst weer is opgestart. Er is geen haast bij: u kunt uw ticket tot en met 30 september 2020 omboeken. Een voorbeeld: als u op 5 mei naar Londen zou reizen, dan kunt u ons tot en met september bellen voor het omboeken van uw ticket naar een nieuwe datum.

    Er worden geen kosten berekend. Voor het omboeken van uw ticket kunt u te zijner tijd contact opnemen met uw oorspronkelijke verkooppunt. Als u uw ticket geboekt heeft bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief).
    Meer informatie over het reizen met de trein in Engeland

    Duitsland

    Richtlijnen

    • Het dragen van mond- en neus bescherming (mondkapje, sjaal of doek) is verplicht in alle treinen en S-bahnen binnen Duitsland. Dit geldt ook voor ICE International binnen Duitsland. De verplichting geldt ook op stations en perrons.
    • In de bistro aan boord van de ICE treinen is uitsluitend "take away" catering aanwezig. Er wordt niet geserveerd. Betalen met creditcard heeft de voorkeur, pinnen is niet mogelijk.

    Wijzigen en annuleren

    Heeft u vóór 14 maart een ticket voor ICE of IC Berlijn geboekt?

    Dan kunt u uw ticket flexibel gebruiken, voor een reis tot en met 31 oktober 2020. U hoeft geen gebruik te maken van de trein die op uw ticket staat: u mag ook kiezen voor een andere trein. Het is dus niet nodig om uw ticket om te boeken.

    U kunt ook uw ticket annuleren als u vóór 14 maart een ticket heeft geboekt, voor een reis in de periode tot en met 30 juni. Dit kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. Uw ticket wordt aan u terugbetaald, er worden geen annuleringskosten berekend.

    Voor annuleren kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief). U kunt niet online annuleren.

    Overige landen en treinen

    • Oostenrijk - Meer informatie
    • Denemarken - Meer informatie
    • Italië - Meer informatie
    • Spanje - Meer informatie
    • Tsjechië - Meer informatie
    • Zwitserland - Meer informatie
    • Nightjet: Reizigers met een ticket voor ÖBB Nightjet voor een reis met vertrekdatum t/m 25 juni kunnen deze annuleren of omboeken. Hiervoor kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief). Houd er rekening mee dat de wachttijd langer is dan u van ons gewend bent. We vertrouwen op uw begrip hiervoor.
    • Overige treinen: Heeft u een ticket geboekt voor een reis in de periode tot en met 31 mei 2020? Dan kunt u uw ticket annuleren. Dit kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. Uw ticket wordt aan u terugbetaald, er worden geen annuleringskosten berekend. U kunt niet online annuleren. U kunt uw ticket ook omboeken naar een andere reisdatum, zonder boekingskosten. Ook dat kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum.

      Voor annuleren of wijzigen kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief).

      Actuele reisinformatie

      Werkzaamheden aan het spoor, storingen en stakingen.

      Contact

      Neem online contact op met ons via chat via de website, Twitter, Facebook, of e-mail. Telefonisch contact: 030-2300023

      Vraag en antwoord

      Heeft u een vraag over NS International producten of diensten? Bekijk in het overzicht met veelgestelde vragen of uw antwoord erbij zit.

      Hulp nodig?