Maandag 18 maart hinder door landelijke acties NS-personeel

Tariefvoorwaarden Duitsland

en overig Europa via Duitsland

Voorwaarden algemeen

Wij willen u graag zo goed mogelijk informeren over uw internationale treintickets. Daarom hebben wij de tariefvoorwaarden van de verschillende tariefsoorten voor u op een rij gezet.

Vervoerbewijzen voor internationale treinen kunnen in 2 soorten worden onderverdeeld: vervoerbewijzen voor treinen met en zonder verplichte reservering.

Hogesnelheidstreinen (zoals Thalys en TGV) en nachttreinen kennen doorgaans een reserveringsplicht en de vervoerbewijzen zijn uitsluitend geldig op de geboekte trein, datum en klasse, tenzij de tariefvoorwaarden anders vermelden.

Internationale vervoerbewijzen voor treinen zonder verplichte reservering (zoals ICE, Intercity en stoptrein) zijn gebonden aan een reisroute, maar niet gebonden aan een vertrektijd of trein, tenzij de tariefvoorwaarden anders vermelden. Deze internationale vervoerbewijzen zijn maximaal 4 dagen geldig, de geldigheidsduur wordt op het vervoerbewijs aangegeven. Echter, de geldigheid van deze internationale vervoerbewijzen is op het NS-­traject in alle gevallen beperkt tot 1 dag en loopt hiermee gelijk met de NS binnenverkeer bepalingen.

Gereserveerde plaatsen

Wanneer u een zitplaats heeft gereserveerd wordt u verzocht binnen 15 minuten na het instappen ook daadwerkelijk op de door u gereserveerde stoel plaats te nemen. Indien u dit niet doet kan de Trainmanager uw plaats aan een andere reiziger toewijzen.

Mobiel of homeprint Ticket

Een Mobiel Ticket is een ticket dat u opslaat in de NS International App en getoond wordt op het scherm van uw smartphone. In- en uitchecken met een Mobiel Ticket is niet nodig als u boekt vanaf uw opstapstation. Voor het passeren van gesloten poortjes en bij controle gebruikt u de barcode van Mobiel Ticket op uw smartphone. In uw e-mailbevestiging bevindt zich de link naar het Mobiel Ticket. Door de link te openen op uw smartphone wordt het Mobiel Ticket opgehaald en opgeslagen in de NS International App bij “Mijn boekingen”. Voor Mobiel Ticket gelden geen afwijkende tariefvoorwaarden.

Een homeprint ticket is een digitaal vervoerbewijs dat voor aanvang van de reis moet worden uitgeprint op A4 papier. U vind een printbutton in de bevestiging die u per e-mail heeft ontvangen.

Voor deze tickets geldt het volgende:

  • Het Mobiel/homeprint-ticket is op naam en niet overdraagbaar.
  • U toont het Mobiel ticket via de NS International App.Gebruik de meest recente versie van de app.
  • U laadt het Mobiel Ticket in de NS International App voordat u op reis gaat. Het homeprint-ticket moet u voor aanvang van de reis op A4 formaat uitprinten.
  • Specifieke homeprint spelregels staan in de gebruiksvoorwaarden op het homeprint-ticket.
  • Controle vindt o.a. plaats op basis van identificatie. Neem uw geldige identiteitsdocument met foto (paspoort of identiteitskaart) mee, de Trainmanager/conducteur kan hierom vragen.
  • Reizen is uitsluitend mogelijk op de door u geboekte datum en/of trein, tenzij de tariefvoorwaarden anders vermelden.
  • Voor omboeken en annuleren gelden de gebruikelijke voorwaarden van het tarief (zie de tabellen). Bij een verzoek tot omboeken naar een nieuwe reisdatum moet de nieuwe reisdatum binnen de boekingstermijn van de vervoerder vallen.
  • Bij een verzoek tot terugbetaling binnen 2 dagen na ingangsdatum van het ticket zal terugbetaling plaatsvinden via de oorspronkelijke betaalwijze na deze 2 dagen i.v.m. nog te ontvangen controlegegevens.
  • Voor een Mobiel/homeprint-ticket gekocht via de NS International-balie in de Servicewinkel kunt u een verzoek tot terugbetaling indienen aan de NS International-balie vóór aanvang van de reis of na afloop van de genoemde periode. Ook kan een verzoek tot terugbetaling worden ingediend bij NS International Service Center

    Restitutie van niet gebruikte vervoerbewijzen

    Heeft u een vervoerbewijs gekocht en bent u plotseling verhinderd om op reis te gaan, dan kunt u onder bepaalde voorwaarden restitutie krijgen via uw oorspronkelijk verkooppunt. In de tarieftabellen onderaan deze pagina kunt u nakijken welke voorwaarden voor u van toepassing zijn.

    Restitutie van gedeeltelijk niet gebruikte vervoerbewijzen

    Een verzoek tot gedeeltelijke terugbetaling kan worden ingediend tot maximaal 2 maanden na de ingangsdatum.

    Restitutie van gedeeltelijk niet gebruikte vervoerbewijzen geldt niet voor het Mobiel/homeprint-ticket. Overige tickets stuurt u naar NS International Service Center, Postbus 2552, 3500 GN Utrecht. Het vervoerbewijs dient te zijn gewaarmerkt door bevoegd spoorweg personeel of te zijn voorzien van bewijsstukken bijvoorbeeld een bewijs van ander vervoer. Kosten minimaal € 15 per vervoerbewijs.

    Reistips

    Fiets mee

    Naar een beperkt aantal bestemmingen in het buitenland is het mogelijk om uw fiets mee te nemen. De kosten hiervan bedragen € 12 per enkele reis en € 24 retour. Reserveren is meestal verplicht.

    Voor ICE International reizigers met een internationaal vervoerbewijs is het niet toegestaan om een fiets mee te nemen. Uitzondering hierop is een verpakte vouwfiets. Meer informatie over het meenemen van een fiets

    U kunt ook bellen met NS International Service Center 030 – 230 00 23 of langsgaan bij de NS Internationalbalie in de servicewinkel op de grotere stations.

    Reisverzekering

    Het is altijd verstandig een reisverzekering af te sluiten. Deze biedt meer zekerheid in geval van benodigde medische hulp, ongeval of het verlies van bagage.

    Annuleringsverzekering

    Aan bepaalde tariefsoorten zijn hoge annuleringskosten verbonden. Het is daarom raadzaam een annuleringsverzekering af te sluiten.

    Bagage

    De mogelijkheden voor het meenemen van bagage zijn per trein verschillend.
    Meer informatie over het meenemen van bagage

    Huisdieren

    Naar een aantal Europese landen is het toegestaan een huisdier mee te nemen. Het vervoer van huisdieren is gebonden aan strenge voorwaarden. Bij de dierenarts kunt u vragen welke documenten hiervoor vereist zijn.
    Meer informatie over het meenemen van huisdieren

    Compensatie bij vertragingen

    Reizigers kunnen, onder bepaalde voorwaarden, compensatie krijgen in het geval dat een internationale trein een vertraging oploopt. Er moet sprake zijn van een (deel van een) grensoverschrijdend traject. De compensatie wordt berekend over de vervoerprijs enkele reis inclusief toeslagen, maar exclusief boekingskosten of transactiekosten. De compensatie wordt meestal uitgekeerd in geld door middel van een overmaking op een bankrekening. Aanvragen kunnen worden ingediend bij de Spoorwegonderneming waar uw vervoerbewijs is gekocht of bij een van de betrokken vervoerders van uw internationale reis. Om compensatie te krijgen bij een vertraging kunt u tot 3 maanden na uw reis met uw originele vervoerbewijs een compensatie-­aanvraag indienen.
    Meer informatie over compensatie bij vertragingen

    Direct compensatie aanvragen

    Meer weten?

    Reistips, advies voor vertrek, actuele informatie, informatie over gewijzigd treinverkeer, de internationale reisplanner en informatie over voordelige tarieven. Voor meer informatie kunt u ook bellen met NS International Service Center 030 – 230 00 23 of u gaat langs bij de NS International-balie in de servicewinkel op de grotere stations.

    Service Center

    NS International streeft naar het constant verbeteren van de dienstverlening. Uw opmerkingen en suggesties over het reizen per trein zijn dan ook bijzonder welkom. Deze kunt u sturen aan:

    NS International Service Center
    Postbus 2552
    3500 GN Utrecht

    Vervoersovereenkomst

    Op de vervoerovereenkomst(­-en) tussen reiziger en vervoerder(s) zijn van toepassing de algemene­- en specifieke voorwaarden van de desbetreffende vervoerder(s). Meerdere vervoerders kunnen partij zijn bij de in de vorige zin bedoelde overeenkomst(-­en) en uw reis kan bestaan uit meerdere separate vervoerovereenkomsten, ook als gebruik wordt gemaakt van slechts één vervoerbewijs. Wij verwijzen u hiervoor naar NSInternational.nl/ voorwaarden of de verkooppunten. De voorwaarden worden op verzoek kosteloos toegestuurd. Vervoerovereenkomsten gesloten met de vervoerders NS Internationaal BV, HSA Beheer NV (die gebruik maken van de merknaam NS International), hebben uitsluitend betrekking op het vervoer met hogesnelheidstreinen of grensoverschrijdende treinen. Bij een overstap treedt dus mogelijk een overeenkomst met een andere vervoerder in werking. Op de in de vorige zin bedoelde vervoerovereenkomsten zijn van toepassing: de EU Verordening Reizigersrechten, de Algemene Voorwaarden NS International, de van toepassing zijnde Treinsoortvoorwaarden en de specifieke Tariefvoorwaarden.

    naar boven

    Van Nederland naar en door Duitsland

    Tariefsoorten Tariefvoorwaarden Omboeken Restitutie*
    Flexpreis** Verplicht reizen via de route én met de treincategorie vermeld op het ticket. Het is toegestaan te reizen in een lagere categorie (cat A: ICE, cat B: IC/EC, cat C: overige treinen). Als restitutie. Voor de ingangsdatum 100% restitutie. Vanaf ingangsdatum tot 1 maand na de ingangsdatum tegen € 19 kosten per vervoerbewijs.
    Sparpreis Europa Verplicht reizen op de datum en met de treinverbinding die vermeld staat op het vervoerbewijs. Als restitutie. Tot de 1e dag van geldigheid toegestaan tegen € 19 kosten per vervoerbewijs. Vanaf de 1e dag van geldigheid is geen restitutie meer mogelijk.
    Supersparpreis Europa Verplicht reizen op de datum en met de treinverbinding die vermeld staat op het vervoerbewijs. Niet toegestaan. Niet toegestaan.

    *) Het is niet mogelijk om uw boeking gedeeltelijk te annuleren, u kunt enkel uw boeking geheel annuleren. Indien u uw hele boeking annuleert, dient u vervolgens een nieuwe boeking te maken. Wij adviseren u eerst te controleren wat een nieuwe boeking kost. Het kan zijn dat de oorspronkelijk geboekte tarieven niet meer beschikbaar zijn en u een hogere prijs betaalt.
    **) Voor een groot aantal Duitse bestemmingen wordt +City aangeboden: indien deze toevoeging op uw ticket is vermeld, mag u voor uw reis van/naar het station gebruik maken van het lokale openbare vervoer.

    naar boven

     

    In Duitsland (Duitse binnenlandse treinen)

    Tariefsoorten Tariefvoorwaarden Omboeken Restitutie*
    Flexpreis** Verplicht reizen via de route én met de treincategorie vermeld op het ticket. Het is toegestaan te reizen in een lagere categorie (cat A: ICE, cat B: IC/EC, cat C: overige treinen). Als restitutie. Voor de ingangsdatum 100% restitutie. Vanaf ingangsdatum tot 1 maand na de ingangsdatum tegen € 19 kosten per vervoerbewijs.
    Supersparpreis Verplicht reizen op de datum en met de treinverbinding die vermeld staat op uw vervoerbewijs. NIet toegestaan. NIet toegestaan.

    *) Het is niet mogelijk om uw boeking gedeeltelijk te annuleren, u kunt enkel uw boeking geheel annuleren. Indien u uw hele boeking annuleert, dient u vervolgens een nieuwe boeking te maken. Wij adviseren u eerst te controleren wat een nieuwe boeking kost. Het kan zijn dat de oorspronkelijke geboekte tarieven niet meer beschikbaar zijn en u een hogere prijs betaalt.
    **) Voor een groot aantal Duitse bestemmingen wordt +City aangeboden: indien deze toevoeging op uw ticket is vermeld, mag u voor uw reis van/naar het station gebruik maken van het lokale openbare vervoer.

    Speciale passen

    Tariefsoorten Tariefvoorwaarden Omboeken Restitutie
    Swiss Travel Pass Onbeperkt reizen op Zwitserse trajecten volgens de overzichtskaart. Pass geldig voor 3, 4, 8 of 15 opeenvolgende reisdagen. Als restitutie. Geheel ongebruikte vervoerbewijzen ingeleverd tot en met een maand na ingangsdatum worden terugbetaald onder aftrek van € 5 administratiekosten per vervoerbewijs.
    Swiss Travel Pass Flex Onbeperkt reizen op Zwitserse trajecten volgens de overzichtskaart. Pass geldig voor 3, 4, 8 of 15 reisdagen binnen 1 maand. Als restitutie. Geheel ongebruikte vervoerbewijzen ingeleverd tot en met een maand na ingangsdatum worden terugbetaald onder aftrek van € 5 administratiekosten per vervoerbewijs.

     

    Nightjet Oostenrijk

    (o.a. Düsseldorf - Wenen v.v. en Düsseldorf - München - Innsbruck v.v.)
    Tariefsoorten Tariefvoorwaarden Omboeken Restitutie*
    Vol tarief Geen Als restitutie. Geen kosten t/m 15 dagen voor vertrek van de trein. 50% kosten met een minimum van € 15 van 14 dagen t/m 1 dag voor vertrek van de trein. Vanaf de vertrekdag geen restitutie meer toegestaan.
    Volledige afdeling Familie van maximaal 3 volwassenen en 3 kinderen (6 t/m 14 jaar oud én voor kinderen jonger dan 6 jaar met een eigen zitplaats), die een volledig ligcompartiment voor 6 personen willen boeken. Als restitutie. Geen kosten t/m 15 dagen voor vertrek van de trein. 50% kosten met een minimum van € 15 van 14 dagen t/m 1 dag voor vertrek van de trein. Vanaf de vertrekdag geen restitutie meer toegestaan.
    Kind Kinderen van 6 t/m 14 jaar oud én voor kinderen jonger dan 6 jaar (begeleid door een volwassene) voor wie een afzonderlijke plaats gewenst wordt. Let op: kinderen t/m 14 jaar zonder begeleiding worden niet toegelaten. Als restitutie. Geen kosten t/m 15 dagen voor vertrek van de trein. 50% kosten met een minimum van € 15 van 14 dagen t/m 1 dag voor vertrek van de trein. Vanaf de vertrekdag geen restitutie meer toegestaan.
    Pass Houders van een geldige (en geldig gemaakte) Pass die het gehele traject dekt:
    • Interrail
    • Eurail
    • Bahncard 100 + Pass
    • Bahncard 100 (geldig voor reizen binnen Duitsland)
    • Österreichcard (geldig voor reizen binnen Oostenrijk)
    • Österreichcard + Pass / SBB General Abo / Bahncard 100 of SBB General Abo + Pass
    Als restitutie. Geen kosten t/m 15 dagen voor vertrek van de trein. 50% kosten met een minimum van € 15 van 14 dagen t/m 1 dag voor vertrek van de trein. Vanaf de vertrekdag geen restitutie meer toegestaan.
    Partial Ticket Houders van een geldige (en geldig gemaakte) Pass, geldig voor een deel van het afgelegde traject:
    • Interrail
    • Eurail
    • Bahncard 100
    • Österreichcard
    • Swiss Pass
    • SBB General ABO
    Als restitutie. Geen kosten t/m 15 dagen voor vertrek van de trein. 50% kosten met een minimum van € 15 van 14 dagen t/m 1 dag voor vertrek van de trein. Vanaf de vertrekdag geen restitutie meer toegestaan.
    Begeleider Begeleider van een blinde reiziger die in het bezit is van een begeleiderskaart. Als restitutie. Geen kosten t/m 15 dagen voor vertrek van de trein. 50% kosten met een minimum van € 15 van 14 dagen t/m 1 dag voor vertrek van de trein. Vanaf de vertrekdag geen restitutie meer toegestaan.
    SparSchiene Beperkt beschikbaar. Niet toegestaan. Niet toegestaan.

    *) Op gedeeltelijk niet gebruikte vervoerbewijzen wordt geen terugbetaling verleend.

    naar boven