Staking dinsdag 28 mei

.

Eurostar

Tariefvoorwaarden Groot-Brittannië










Voorwaarden algemeen

Wij willen u graag zo goed mogelijk informeren over uw internationale treintickets. Daarom hebben wij de tariefvoorwaarden van de verschillende tariefsoorten voor u op een rij gezet.

Voor reizen per trein naar Groot-Britannië wordt altijd gebruik gemaakt van de Eurostar, de hogesnelheidstrein via de kanaaltunnel, tussen Brussel/Lille/Parijs en Ashford/Ebbsfleet/London.

Vervoerbewijzen voor internationale treinen kunnen in 2 soorten worden onderverdeeld: vervoerbewijzen voor treinen met en zonder verplichte reservering.

Hogesnelheidstreinen (zoals Eurostar) kennen doorgaans een reserveringsplicht en de vervoerbewijzen zijn uitsluitend geldig op de geboekte trein, datum en klasse, tenzij de tariefvoorwaarden anders vermelden.

Internationale vervoerbewijzen voor treinen zonder verplichte reservering (zoals Intercity en stoptrein) zijn gebonden aan een reisroute, maar niet gebonden aan een vertrektijd of trein, tenzij de tariefvoorwaarden anders vermelden. Deze internationale vervoerbewijzen zijn maximaal 1 dag geldig, de geldigheidsduur wordt op het vervoerbewijs aangegeven.

Eurostar

Belangrijk is dat u op tijd voor vertrek van Eurostar incheckt. Uw ticket/tarief bepaalt hoe lang van tevoren u moet inchecken, dit staat bovenaan uw Eurostar ticket vermeld:

  • Business Premier (1e klas): uiterlijk 10 minuten voor vertrek.
  • Standard Premier (1e klas) en Standard (2e klas): uiterlijk 30 minuten voor vertrek.
  • Interrail/Eurail Pass (1e en 2e klas): uiterlijk 45 minuten voor vertrek.

Indien u een internationaal vervoerbewijs heeft mét een reservering voor Eurostar, dat ook geldig is van/naar Elk Station in Nederland, dan is uw internationale vervoerbewijs voor het traject Elk Station in Nederland – Brussel Zuid v.v. ook geldig op de dag voor of na de op het vervoerbewijs vermelde datum.

In geval van Eurostar tickets die ook geldig zijn van/naar Elk Station in Nederland, is sprake van meerdere contracten. Een klacht, restitutie bij vertraging, compensatieaanvraag of een aanvraag voor schadevergoeding die betrekking heeft op andere vervoerders dan NS International en voortvloeien uit een via NS International gesloten vervoerovereenkomst, kunnen bij NS International worden ingediend. Afhankelijk van de vervoerder tegen wie de claim is gericht, handelt NS International de claim zelf af danwel stuurt deze door naar de desbetreffende vervoerder.

Gereserveerde plaatsen

Wanneer u een zitplaats heeft gereserveerd wordt u verzocht binnen 15 minuten na het instappen ook daadwerkelijk op de door u gereserveerde stoel plaats te nemen. Indien u dit niet doet kan de Trainmanager uw plaats aan een andere reiziger toewijzen.

Mobiel of homeprint Ticket

Een Mobiel Ticket is een ticket dat u opslaat in de NS International App en getoond wordt op het scherm van uw smartphone. In- en uitchecken met een Mobiel Ticket is niet nodig als u boekt vanaf uw opstapstation. Voor het passeren van gesloten poortjes en bij controle gebruikt u de barcode van Mobiel Ticket op uw smartphone. In uw e-mailbevestiging bevindt zich de link naar het Mobiel Ticket. Door de link te openen op uw smartphone wordt het Mobiel Ticket opgehaald en opgeslagen in de NS International App bij “Mijn boekingen”. Voor Mobiel Ticket gelden geen afwijkende tariefvoorwaarden.

Een homeprint ticket is een digitaal vervoerbewijs dat voor aanvang van de reis moet worden uitgeprint op A4 papier. U vind een printbutton in de bevestiging die u per e-mail heeft ontvangen.

Voor deze tickets geldt het volgende:

  • Het Mobiel/homeprint-ticket is op naam en niet overdraagbaar.
  • U toont het Mobiel ticket via de NS International App.Gebruik de meest recente versie van de app.
  • U laadt het Mobiel Ticket in de NS International App voor dat u op reis gaat. Het homeprint-ticket moet u voor aanvang van de reis op A4 formaat uitprinten.
  • Specifieke homeprint spelregels staan in de gebruiksvoorwaarden op het homeprint-ticket.
  • Controle vindt o.a. plaats op basis van identificatie. Neem uw geldige identiteitsdocument met foto (paspoort of identiteitskaart) mee, de Trainmanager/conducteur kan hierom vragen.
  • Reizen is uitsluitend mogelijk op de door u geboekte datum en/of trein, tenzij de tariefvoorwaarden anders vermelden.
  • Voor omboeken en annuleren gelden de gebruikelijke voorwaarden van het tarief (zie de tabellen). Bij een verzoek tot omboeken naar een nieuwe reisdatum moet de nieuwe reisdatum binnen de boekingstermijn van de vervoerder vallen.
  • Bij een verzoek tot terugbetaling binnen 2 dagen na ingangsdatum van het ticket zal terugbetaling plaatsvinden via de oorspronkelijke betaalwijze na deze 2 dagen i.v.m. nog te ontvangen controlegegevens.
  • Voor een Mobiel/homeprint-ticket gekocht via de NS International-balie in de Servicewinkel kunt u een verzoek tot terugbetaling indienen aan de NS International-balie vóór aanvang van de reis of na afloop van de genoemde periode. Ook kan een verzoek tot terugbetaling worden ingediend bij NS International Service Center

    Overboeking Thalys en Eurostar

    Op Thalys en Eurostar kennen ‘duurdere’ tarieven vrij ruime voorwaarden qua omwisseling en terugbetaling. Sommige reizigers voelen zich dan niet genoodzaakt om voor het vertrektijdstip van de trein te annuleren. Om plaatsen op te vullen van eventuele “no show” reizigers kan het voorkomen dat als de gevraagde trein geheel volgeboekt is u een overboeking krijgt aangeboden. Dit is een reservering zonder zitplaats garantie. In overleg met de Trainmanagers kunt u plaats nemen op niet bezette plaatsen, anders kunt u plaats nemen op de klapstoeltjes die zich aan het begin en aan het eind van de rijtuigen bevinden. Deze tickets zijn te herkennen aan de term “geen plaatsgarantie” op uw vervoerbewijs.

    Heeft u een vervoerbewijs gekocht en bent u plotseling verhinderd om op reis te gaan, dan kunt u onder bepaalde voorwaarden restitutie krijgen via uw oorspronkelijk verkooppunt. In de tarief tabellen onderaan deze pagina kunt u nakijken welke voorwaarden voor u van toepassing zijn.

    Reistips

    Fiets mee

    Voor Eurostar bedragen de kosten van het vervoeren van uw fiets:

    • Tijdig vooraf geboekt via eurodespatch@eurostar.com of via telefoonnummer 00 44 344 – 822 58 22 (fiets reist met dezelfde trein): £30 per enkele reis.
    • Op de dag zelf geboekt (fiets reist dezelfde of eerst beschikbare trein met fietsplaatsen): £25 per enkele reis. De fiets is uiterlijk 24 uur na aankomst beschikbaar.

      U dient zich een uur voor vertrek van de trein bij de dienst Verzenden/Afhalen bagage in het station van Brussel-Zuid/Midi te melden. Vanuit Londen St. Pancras geldt eenzelfde procedure. U dient zich daar een uur van te voren te melden bijhet Eurodespatch Centre.

      In Thalys is een fiets uitsluitend toegestaan als beide wielen zijn gedemonteerd en de fiets in een speciale fietshoes (max. 135 x 85 x 30 cm) is verpakt. Een vouwfiets mag mee als deze is ingeklapt en verpakt.

      Meer informatie over het meenemen van een fiets.

      U kunt ook bellen met NS International Service Center 030 – 230 00 23 of langsgaan bij de NS Internationalbalie in de servicewinkel op de grotere stations..

      Reisverzekering

      Het is altijd verstandig een reisverzekering af te sluiten. Deze biedt meer zekerheid in geval van benodigde medische hulp, ongeval of het verlies van bagage.

      Annuleringsverzekering

      Aan bepaalde tariefsoorten zijn hoge annuleringskosten verbonden. Het is daarom raadzaam een annuleringsverzekering af te sluiten.

      Bagage

      De mogelijkheden voor het meenemen van bagage zijn per trein verschillend.Het is verplicht om bagage in de trein te voorzien van een label met voor-­ en achternaam.
      Meer informatie over het meenemen van bagage

      Huisdieren

      Het is niet toegestaan om huisdieren mee te nemen in de Eurostar. Een uitzondering is de blindengeleidehond. De hond moet dan wel getraind zijn door een organisatie die lid is van één van de volgende verenigingen:

      • Assistance Dogs (GB)
      • The International Guide Dog Federation
      • Assistance Dogs International

      Compensatie bij vertragingen

      Eurostar

      Eurostar kent een afwijkende regeling met betrekking tot compensatie bij vertraging. U kunt hierover lezen op de pagina Compensatie aanvragen of bellen met het International Service Center 030 – 230 00 23.

      Algemeen

      Reizigers kunnen, onder bepaalde voorwaarden, compensatie krijgen in het geval dat een internationale trein een vertraging oploopt. Er moet sprake zijn van een (deel van een) grensoverschrijdend traject. De compensatie wordt berekend over de vervoerprijs enkele reis inclusief toeslagen, maar exclusief boekingskosten of transactiekosten. Compensaties onder € 4 worden niet uitgekeerd.
      De compensatie wordt meestal uitgekeerd in geld door middel van een overmaking op een bankrekening.
      Aanvragen kunnen worden ingediend bij de Spoorwegonderneming waar uw ticket is gekocht of bij een van de betrokken vervoerders van uw internationale reis.
      Om compensatie te krijgen bij een vertraging kunt u tot 3 maanden na uw reis met uw originele vervoerbewijs een compensatieaanvraag indienen bij NS International.
      Meer informatie over compensatie bij vertragingen

      Direct compensatie aanvragen

      Meer weten?

      Reistips, advies voor vertrek, actuele informatie, informatie over gewijzigd treinverkeer, de internationale reisplanner en informatie over voordelige tarieven. Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen via de chat, bellen met NS International Service Center 030 – 230 00 23 of langskomen bij de NS International-balie in de servicewinkel op de grotere stations.

      Vervoersovereenkomst

      Op de vervoerovereenkomst(­-en) tussen reiziger en vervoerder(s) zijn van toepassing de algemene­- en specifieke voorwaarden van de desbetreffende vervoerder(s). Meerdere vervoerders kunnen partij zijn bij de in de vorige zin bedoelde overeenkomst(-­en) en uw reis kan bestaan uit meerdere separate vervoerovereenkomsten, ook als gebruik wordt gemaakt van slechts één vervoerbewijs. Wij verwijzen u hiervoor naar NSInternational.nl/ voorwaarden of de verkooppunten. De voorwaarden worden op verzoek kosteloos toegestuurd. Vervoerovereenkomsten gesloten met de vervoerders NS Internationaal BV, HSA Beheer NV (die gebruik maken van de merknaam NS International), hebben uitsluitend betrekking op het vervoer met hogesnelheidstreinen of grensoverschrijdende treinen. Bij een overstap treedt dus mogelijk een overeenkomst met een andere vervoerder in werking. Op de in de vorige zin bedoelde vervoerovereenkomsten zijn van toepassing: de EU Verordening Reizigersrechten, de Algemene Voorwaarden NS International, de van toepassing zijnde Treinsoortvoorwaarden en de specifieke Tariefvoorwaarden.

      naar boven

      Overzicht tarieven Groot-Brittannië Eurostar

      Elk station in Nederland - Londen (niet geldig op Thalys, Eurostar Amsterdam - Brussel en ICE Brussel - Luik) v.v.

      Tariefsoorten Tariefvoorwaarden Omboeken Restitutie
      Business Premier ESN (1e klas) Geen Toegestaan voor en tot 60 dagen na vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is.* 100% restitutie voor en tot 60 dagen na vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is.
      Standard Premier ESN (1e klas) Geen Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan.
      Standard ESN (2e klas) Geen Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan.
      Jongere ESN (2e klas) Reizigers van 12 t/m 25 jaar oud, op vertoon van legitimatiebewijs. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan.
      Kind ESN (1e en 2e klas) Kinderen van 4 t/m 11 jaar. Kinderen jonger dan 12 jaar mogen nooit onbegeleid met Eurostar reizen. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 20 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan.

      *) Als het nieuwe ticket minder kost dan het originele ticket, dan wordt het prijsverschil niet terugbetaald.

      naar boven

      Londen naar Nederland

      Tariefsoorten Tariefvoorwaarden Omboeken Restitutie**
      Business Premier (1e klas) Geen Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is.* 100% restitutie voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Daarna geen restitutie mogelijk.
      Standard Premier
      (1e klas)
      Geen Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 50 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Standard
      (2e klas)
      Geen Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Jongere (2e klas) Reizigers van 12 t/m 25 jaar oud, op vertoon van legitimatiebewijs. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Kind
      (1e en 2e klas)
      Kinderen van 4 t/m 11 jaar op de reisdag en voor kinderen jonger dan 4 voor wie een eigen zitplaats gewenst wordt. Kinderen jonger dan 12 jaar mogen nooit onbegeleid met Eurostar reizen. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 20 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Rail Pass Houders van een geldige (en geldig gemaakte) internationale Rail Pass, die het Eurostar traject geheel of gedeeltelijk dekt:
      • Interrail (alle passen)
      • Eurail (alle passen)
      De pass moet minstens het land van vertrek of aankomst dekken: Benelux of Groot-Brittannië voor de Londen->Rotterdam/ Amsterdam route. De pass moet gevalideerd worden voor de dag van de reis. Uitsluitend houders van een 1e klas pass mogen in “Standard Premier” reizen.
      1x toegestaan voor vertrek van de trein. Kosten voor de omboeking: 20 euro per persoon en per enkele reis in “Standard Premier“ en 15 euro per persoon en per enkele reis in “Standard”. Niet toegestaan
      Wheelchair (1e klas) Bestemd voor rolstoelpassagiers, die zelfstandig geen 200 meter kunnen lopen (bewijs van invaliditeit niet vereist). Zij dienen in de rolstoel te zitten tijdens de reis. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Begeleider (1e en 2e klas) Bestemd voor een begeleider van een rolstoelpassagier, blinde- of anderszins gehandicapte reiziger die assistentie nodig heeft. Er wordt 1 begeleider per gehandicapte reiziger toegestaan. De begeleider van een rolstoelpassagier tot 16 jaar dient minimaal 16 jaar oud te zijn op de reisdag. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan

      *) Als het nieuwe ticket minder kost dan het originele ticket, dan wordt het prijsverschil niet terugbetaald. **) Op gedeeltelijk niet gebruikte vervoerbewijzen wordt geen restitutie verleend.

      naar boven

       

      Belgie - Londen en Frankrijk - Londen v.v.

      Tariefsoorten Tariefvoorwaarden Omboeken Restitutie**
      Business Premier (1e klas) Geen Toegestaan voor en tot 60 dagen na vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is.* 100% restitutie voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Daarna geen restitutie mogelijk.
      Standard Premier
      (1e klas)
      Geen Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 50 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Standard
      (2e klas)
      Geen Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 50 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Jongere (2e klas) Reizigers van 12 t/m 25 jaar oud, op vertoon van legitimatiebewijs. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Kind
      (1e en 2e klas)
      Kinderen van 4 t/m 11 jaar. Kinderen jonger dan 12 jaar mogen nooit onbegeleid met Eurostar reizen. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 20 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Rail Pass Houders van een geldige (en geldig gemaakte) internationale Rail Pass, die het Eurostar traject geheel of gedeeltelijk dekt:
      • Interrail (alle passen)
      • Eurail (alle passen)
      De pass moet minstens het land van vertrek of aankomst dekken: Benelux of Groot-Brittannië voor de Londen->Rotterdam/ Amsterdam route. De pass moet gevalideerd worden voor de dag van de reis. Uitsluitend houders van een 1e klas pass mogen in “Standard Premier” reizen.
      1x toegestaan voor vertrek van de trein. Kosten voor de omboeking: 20 euro per persoon en per enkele reis in “Standard Premier“ en 15 euro per persoon en per enkele reis in “Standard”. Niet toegestaan
      Wheelchair (1e klas) Bestemd voor rolstoelpassagiers, die zelfstandig geen 200 meter kunnen lopen (bewijs van invaliditeit niet vereist). Zij dienen in de rolstoel te zitten tijdens de reis. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis.* Niet toegestaan
      Begeleider (1e en 2e klas) Bestemd voor een begeleider van een rolstoelpassagier, blinde- of anderszins gehandicapte reiziger die assistentie nodig heeft. Er wordt 1 begeleider per gehandicapte reiziger toegestaan. De begeleider van een rolstoelpassagier tot 16 jaar dient minimaal 16 jaar oud te zijn op de reisdag. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis.* Niet toegestaan

      *) Als het nieuwe ticket minder kost dan het originele ticket, dan wordt het prijsverschil niet terugbetaald. **) Op gedeeltelijk niet gebruikte vervoerbewijzen wordt geen terugbetaling verleend.

      naar boven

      Thalys - Eurostar Through Fares

      Tariefsoorten Tariefvoorwaarden Omboeken Restitutie**
      Business Premier (1e klas) Geen Toegestaan voor en tot 60 dagen na vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is.* 100% restitutie voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Daarna geen restitutie mogelijk.
      Standard Premier
      (1e klas)
      Geen Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 50 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Standard
      (2e klas)
      Geen Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 50 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Jongere (2e klas) Reizigers van 12 t/m 25 jaar oud, op vertoon van legitimatiebewijs. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 40 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Kind
      (1e en 2e klas)
      Kinderen van 4 t/m 11 jaar op de reisdag en voor kinderen jonger dan 4 voor wie een eigen zitplaats gewenst wordt. Kinderen jonger dan 12 jaar mogen nooit onbegeleid met Eurostar reizen. Toegestaan voor vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is. Kosten voor de omboeking: € 20 per persoon per enkele reis + eventueel prijsverschil met best beschikbare tarief.* Niet toegestaan
      Wheelchair (1e klas) Bestemd voor rolstoelpassagiers, die zelfstandig geen 200 meter kunnen lopen (bewijs van invaliditeit niet vereist). Zij dienen in de rolstoel te zitten tijdens de reis. Toegestaan voor en tot 60 dagen na vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is.* 100% restitutie voor en tot 60 dagen na vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is.
      Begeleider (1e en 2e klas) Bestemd voor een begeleider van een rolstoelpassagier, blinde- of anderszins gehandicapte reiziger die assistentie nodig heeft. Er wordt 1 begeleider per gehandicapte reiziger toegestaan. De begeleider van een rolstoelpassagier tot 16 jaar dient minimaal 16 jaar oud te zijn op de reisdag. Toegestaan voor en tot 60 dagen na vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is.* 100% restitutie voor en tot 60 dagen na vertrek van de trein, indien het ticket ongebruikt is.

      *) Als het nieuwe ticket minder kost dan het originele ticket, dan wordt het prijsverschil niet terugbetaald. **) Op gedeeltelijk niet gebruikte vervoerbewijzen wordt geen restitutie verleend.

      naar boven