De actuele reisinformatie op het internationale spoor

Internationaal

Gevolgen Coronavirus voor het internationale treinverkeer

NS neemt maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. En om ervoor te zorgen dat reizigers die afhankelijk zijn van de trein de komende weken kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst. Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het virus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers. Voor meer informatie zie onderstaande link:
NS.nl/corona

Drukte klantenservice

Het is op dit moment erg druk bij Klantenservice en ons Service Center. Is uw geboekte reis pas over een paar dagen? Wacht dan nog even met bellen of chatten. De wachttijd is langer dan u van ons gewend bent. We vertrouwen op uw begrip hiervoor.
Wilt u uw reis annuleren? Doe dat per telefoon of chat en niet online, zodat er geen annuleringskosten berekend worden. 

Reisadvies

NS International adviseert u voor het boeken van een internationale treinreis de actuele reisadviezen te controleren. Dit kan via de speciale pagina op de website van Ministerie van Buitenlandse zaken. Ook met vragen zoals: 'Ik ben in België, kan ik nog terug naar Nederland?' kunt u op deze site terecht.
> Reisadviezen 

Thalys

Reizen naar Frankrijk: Op 16 maart 2020 heeft de president van Frankrijk besloten maatregelen te nemen om contact en reizen tot een minimum te beperken. Vanaf dinsdag 17 maart om 12.00 uur is er in het hele gebied een reisverbod voor minimaal vijftien dagen. Alleen in situaties, die genoemd worden op dit formulier, mag u zich verplaatsen. U dient dan wel het Franse formulier ondertekend bij u te dragen. Wij hebben het formulier in het Nederlands vertaald, zodat u weet wat u in moet vullen op het Franse formulier.
> Document te downloaden onderaan deze pagina 
> Nederlandse vertaling van het formulier

 

Dinsdag 31 maart t/m donderdag 30 april

Amsterdam Centraal – Brussel Zuid/Midi en Brussel Zuid/Midi – Amsterdam Centraal
• Thalys 9315 (vertrek Brussel Zuid/Midi 9:52 uur)
• Thalys 9352 (vertrek Amsterdam CS 13:15 uur)

Brussel Zuid/Midi – Paris Gare du Nord en Paris Gare du Nord – Brussel Zuid/Midi
• Thalys 9322, (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur)
• Thalys 9351 (vertrek Paris Gare du Nord 14:25 uur) 

 Vrijdag 1 t/m zondag 17 mei

Amsterdam Centraal – Paris Gare du Nord
• Thalys 9352 (vertrek Amsterdam Centraal 13:15 uur)
• Thalys 9382 (vertrek Amsterdam Centraal 18:15 uur) 

Paris Gare du Nord – Amsterdam Centraal
• Thalys 9309 (vertrek Paris Gare du Nord 7:25 uur) maandag t/m vrijdag
• Thalys 9315 (vertrek Paris Gare du Nord 8:25 uur) zaterdag en zondag
• Thalys 9339 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) 

Thalys van/naar Disney (Marne la Vallée) en Bourg St. Maurice (Ski-Thalys) rijden niet meer. 

Conform richtlijnen van de Frans/Belgische autoriteiten is tot nader order geen catering aan boord. Dit geldt zowel voor de Thalys Welcome Bar als de catering in Premium. Uw trainmanager zal u hier nader over (kunnen) informeren. De Thalys lounges zijn eveneens gesloten.

Heeft u een ticket voor Thalys voor een reis in de periode van 10 maart tot en met 30 april 2020?

Dan kunt u uw ticket omboeken of annuleren. Uw ticket wordt aan u terugbetaald, er worden geen annuleringskosten berekend. Dit kan tot twee weken na de reisdatum.
U kunt uw ticket ook omboeken naar een andere reisdatum, zonder boekingskosten. Dit kan tot en met 30 april 2021. Hiervoor dient u uw ticket te bewaren, en bij opening verkoop van de nieuwe reis (ongeveer 4 maanden van tevoren) contact op te nemen met uw oorspronkelijke verkooppunt. U behoudt hierbij de prijs van het oorspronkelijke ticket. Voor online boekingen, kunt u terecht bij het Service Center van NS International.

Heeft u een ticket voor Thalys voor een reis in mei of juni 2020?


Het is mogelijk om uw ticket tot 30 dagen voor uw vertrekdatum te annuleren of om te boeken. Er worden geen annuleringskosten berekend.
Voor annuleren of omboeken kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief). U kunt niet online annuleren. Houd er rekening mee dat de wachttijd langer is dan u van ons gewend bent. We vertrouwen op uw begrip hiervoor.

Eurostar

Vanaf donderdag 26 maart

Tot nader bericht rijden er geen (rechtstreekse) Eurostar treinen van/naar Nederland.

Vanuit Brussel Zuid/Midi rijdt dagelijks één trein naar Londen v.v.

• Vertrek Brussel Zuid/Midi 16:05 uur
• Vertrek Londen 11.04 uur

Heeft u een heenreis geboekt in de periode vanaf 13 maart tot en met 30 april 2020 en gaat u liever niet op reis? Dan biedt Eurostar u een e-voucher aan ter waarde van het treinticket. De voucher is geldig tot 30 september 2020. U kunt er gebruik van maken voor een nieuwe boeking op eurostar.com om te reizen vóór 31 maart 2021, volgens beschikbaarheid van tickets.

Er worden geen kosten berekend, maar als het ticket van de nieuwe boeking duurder is dan de waarde op de e-voucher, moet u het verschil bijbetalen. Vraag hier uw voucher aan:

https://help.eurostar.com/covid19/#/

Reizen naar België
Om de verspreiding van het corona virus tegen te gaan heeft België op 20 maart een verbod op niet-essentiële verplaatsingen naar België uitgevaardigd. Reizigers die naar België reizen moeten de noodzaak van het reizen naar België kunnen aantonen. Voor verdere informatie zie: https://www.info-coronavirus.be/nl/faqs/.

Regionale treinverbindingen naar/van België

  • Maastricht-Luik v.v. Tussen Maastricht en Liège-Guillemins rijden geen treinen door een aangepaste dienstregeling. Dit duurt tenminste tot maandag 6 april 05:00 uur. U kunt tussen Maastricht en Eijsden met Arriva bus 15 reizen.
  • Roosendaal-Antwerpen v. rijdt beperkt. Alleen grensoverschrijdende stoptreinen die aankomen/vertrekken in Roosendaal tussen 06:30-10:00 en 15:00-19:00 rijden.

IC Brussel 

Intercity Brussel rijdt vanaf vrijdag 20 maart elk uur alleen nog tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal, inclusief een stop in Breda en Noorderkempen.

De treinen zullen niet rijden tussen Amsterdam CS en Rotterdam CS en ook niet tussen Antwerpen Centraal en Brussel Zuid/Midi. Daarmee vervallen de stations Amsterdam CS, Schiphol Airport in Nederland en de stations Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussels Airport Zaventem, Brussel Noord, Brussel Centraal en Brussel Zuid/Midi. Maak voor deze stations gebruik van het overige (lokale) treinverkeer op deze trajecten.

Reizigers die al beschikken over een ticket van de Intercity Brussel kunnen dit ook op het deeltraject Amsterdam - Rotterdam en/of het deeltraject Antwerpen – Brussel Zuid/Midi gebruiken als aanvulling op het verkorte Intercity Brussel traject Rotterdam – Antwerpen.

Heeft u een ticket voor een reis in de periode tot en met 30 april 2020?
Dan kunt u uw ticket annuleren. Dit kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. Uw ticket wordt aan u terugbetaald, er worden geen annuleringskosten berekend.

U kunt uw ticket ook omboeken naar een andere reisdatum, zonder boekingskosten. Ook dat kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. U betaalt alleen het eventuele prijsverschil tussen uw huidige en uw nieuwe ticket.

Voor annuleren of omboeken kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief) of via chat. U kunt niet online annuleren. Houd er rekening mee dat de wachttijd langer is dan u van ons gewend bent. We vertrouwen op uw begrip hiervoor.

ICE International

Vanaf vrijdag 20 maart, rijdt ICE International een beperkte dienstregeling. Een einddatum is afhankelijk van de ontwikkelingen rondom het corona virus, maar dit geldt in ieder geval tot en met 3 mei.

De volgende 4 ICE treinen rijden:

ICE 105 / 255 van Amsterdam naar Basel
ICE 125 / 155 van Amsterdam naar Frankfurt Hbf
ICE 127 / 157 van Amsterdam naar Frankfurt Hbf
ICE 221 / 251 van Amsterdam naar Frankfurt Hbf

Dat betekent dat de overige ICE treinen naar Duitsland vervallen.

Tevens rijden de volgende 4 ICE treinen naar Amsterdam:

ICE 220 / 250 van Frankfurt Hbf naar Amsterdam
ICE 126 / 156 van Frankfurt Hbf naar Amsterdam
ICE 124 / 154 van Frankfurt Hbf naar Amsterdam
ICE 104 / 254 van Basel naar Amsterdam


Catering aan boord ICE 

In de bistro aan boord van de ICE treinen, is uitsluitend "take away" catering aanwezig. Er wordt niet geserveerd, ook niet in de 1e klas. Betalen met credit card heeft de voorkeur. Pinnen is niet mogelijk.

IC Berlijn

Vanaf maandag 23 maart rijden er geen IC Berlijn treinen van/naar Nederland. Dit duurt in ieder geval tot en met zondag 3 mei. De IC Berlijn rijdt momenteel nog tussen Bad Bentheim en Berlijn, maar ook dat stopt per 6 april.

ICE International en IC Berlijn

Heeft u vóór 14 maart een ticket voor ICE of IC Berlijn geboekt, voor een reis in de periode tot en met 30 april 2020?

Dan kunt u uw ticket flexibel gebruiken, voor een reis tot en met 30 juni 2020. U hoeft geen gebruik te maken van de trein die op uw ticket staat: u mag ook kiezen voor een andere trein. Het is dus niet nodig om uw ticket om te boeken.

Als u een zitplaatsreservering wilt voor de trein waar u gebruik van wilt maken, dan raden wij u aan die te maken via het NS International Service Center: 030-2300023. Dat kan kort voor vertrek, we raden u aan ca. twee weken voor vertrek contact op te nemen. Op dit moment is het namelijk erg druk bij onze klantenservice.
U betaalt geen extra kosten voor (de) nieuwe zitplaatsreservering(en) als u deze in uw oorspronkelijke boeking ook al had gemaakt.

U kunt uw ticket ook annuleren. Dit kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. Uw ticket wordt aan u terugbetaald, er worden geen annuleringskosten berekend.

Voor annuleren kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief) of via chat. U kunt niet online annuleren. Houd er rekening mee dat de wachttijd langer is dan u van ons gewend bent. We vertrouwen op uw begrip hiervoor.

Overige internationale treinen

- Heeft u een ticket geboekt voor een reis in de periode tot en met 30 april 2020? Dan kunt u uw ticket annuleren. Dit kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. Uw ticket wordt aan u terugbetaald, er worden geen annuleringskosten berekend. U kunt niet online annuleren.

- U kunt uw ticket ook omboeken naar een andere reisdatum, zonder boekingskosten. Ook dat kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. U betaalt alleen het eventuele prijsverschil tussen uw huidige en uw nieuwe ticket.

Voor annuleren of omboeken kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief) of via chat. Houd er rekening mee dat de wachttijd langer is dan u van ons gewend bent. We vertrouwen op uw begrip hiervoor.

Terugbetaling annuleringen

Zaterdag 28 maart

Vanwege technische problemen kan de terugbetaling van geannuleerde tickets langer duren dan 10 werkdagen. We werken hard aan een oplossing.
We verzoeken u nog even te wachten met het bellen of chatten met de klantenservice hierover.

Onze excuses voor het ongemak.

Thalys 9920 en 9924 vanuit Brussel-Zuid

Reist u tussen 21 december 2019 en 4 april 2020 met Thalys 9920 of Thalys 9924 vanuit Brussel-Zuid, dan is de vertrektijd op uw ticket verkeerd vermeld. Uw Thalys vertrekt om 7:51 uur in plaats van 7:59 uur.

Veiligheidscontroles

Vertrek van Paris Gare du Nord en Brussel - Zuid (Thalys, TGV en ICE)
Om een goed verloop van de aanwezige veiligheidscontroles te garanderen, adviseren wij u om 20 minuten voor vertrek van uw trein aanwezig te zijn op het perron.

Reizen naar België

Dit is een bericht voor reizigers naar België. Momenteel wordt afgeraden naar België te reizen. De Belgische autoriteiten sturen reizigers die geen noodzakelijke reden hebben terug. This is an announcement for passengers to Belgium. You are advised not to travel to Belgium. Passengers without urgent need are being sent back by the Belgian authorities

Binnenland

Momenteel zijn er geen binnenlandse verstoringen of werkzaamheden bekend.