Gevonden voorwerpen trein

Gevonden voorwerpen

Wat te doen?

Vervelend wanneer u iets op een station of in een trein heeft laten liggen of zelfs bent kwijtgeraakt. Al helemaal wanneer dat in het buitenland is gebeurd. Want hoe krijgt u uw eigendommen terug? Op deze pagina hebben we alle informatie en tips verzameld, zodat u weet wat u in zo'n situatie kunt doen.

  • 3 tips bij verlies of diefstal
  • Thuisbezorging gevonden voorwerpen
  • Informatie per trein

3 tips bij verlies of diefstal

1. Informeer op het station

Bent u iets verloren? Meldt u zich dan bij de NS-servicebalie op het station. Gevonden voorwerpen worden hier tot 5 dagen kosteloos bewaard. U krijgt uw verloren eigendom mee als u een nauwkeurige omschrijving van het voorwerp kunt geven. Let op: de openingstijden van de balies verschillen per station, met name tijdens de avonduren en in het weekend.

2. Plaats een opsporingsverzoek

Wanneer uw eigendommen niet (meer) aanwezig zijn op het station waar u ze heeft verloren, kunt u ook telefonisch een opsporingsverzoek plaatsen. Het nummer hiervoor is 0900-321 21 00 (€0,80 p.m.), bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur.

3. Vul online een opsporingsformulier in

Gevonden voorwerpen belanden uiteindelijk op het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen in Utrecht, waar ze maximaal 3 maanden bewaard worden. Bent u iets dus al langere tijd kwijt? Vul dan het opsporingsformulier in dat u op NS.nl kunt vinden, waarmee wij kunnen uitzoeken of uw eigendom gevonden is. U ontvangt binnen 3 weken een reactie.

Thuisbezorging gevonden voorwerpen

Gevonden voorwerpen waarvan de eigenaar bekend is (geworden), laten wij thuisbezorgen. De kosten hiervoor zijn minimaal € 15,-. Bij verzending van goederen groter dan 1 meter en/of zwaarder dan 10 kilo brengen wij extra kosten in rekening. Bij buitenlandse verzendingen gelden de werkelijke kosten.

Informatie per trein

Eurostar

Heeft u uw eigendom per ongeluk achtergelaten in de trein? Dan worden deze bewaard op het bestemmingsstation van de trein. Als u iets bent verloren op het station, wordt dat ter plekke bewaard in het kantoor voor verloren voorwerpen. Voorwerpen blijven doorgaans 28 dagen bewaard bij het Bureau voor Gevonden Voorwerpen. Als u contact opneemt, geef dan het volgende door: datum van verlies, treinnummer, beschrijving voorwerp en uw contactgegevens.

St Pancras, Ashford and Ebbsfleet
Tel: +44 (0)8448 22 44 11, druk dan op 1
E-mail: lost.property@eurostar.com.
Geopend van maandag tot vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur (GMT).

Brussel-Zuid
Tel: +32 (0)2 224 88 62
Fax: +32 (0)2 224 57 68
Dit NMBS kantoor is 24 uur per dag open. Afhalen van verloren voorwerpen kost € 3,80.
Vanuit Groot-Brittannië: surf naar www.sncb.be, klik op Klantendienst en dan op Verloren voorwerpen.

Lille Europe
Tel/fax: +33 (0)3 28 55 71 63
E-mail: ot.lille@cityone.fr
Dit SNCF kantoor is open 7 dagen per week van 7.30 tot 19.00 uur.

Calais Frethun
Tel: +33 (0)3 21 46 81 65

Paris Gare du Nord
Service Objets Trouvés, 112 rue de Maubeuge, F-75010 Paris
Tel/Fax: +33 (0)155 315 643 (alleen informatielijn, geen antwoordapparaat)
E-mail: pn.objetstrouves@itiremia.fr

Dit SNCF kantoor is open elke dag van 8 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 20.00 uur.
Om verloren voorwerpen op te vragen, stuurt u de gegevens per mail, per post of per fax, samen met uw contactgegevens. Normaal gezien krijgt u een antwoord binnen 3 weken.

Thalys

Bent u een voorwerp in de trein verloren of vergeten? Neemt u dan contact op met het station van uw bestemming:

Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid
Tel. +32 2 224 88 62, Fax. +32 2 224 57 68

Liège-Guillemins/Luik-Guillemins
Fax. +32 4 241 26 56

Paris-Nord
Tel. + 33 892 35 35 35

Lille
Tel. +33 3 28 55 71 63

Köln Hbf
Tel. + 49 221 141 31 25, Fax. +49 221 141 25 63

Voor Duitsland
Tel. +49 202 35 24 42

Voor Nederland
Tel. 0900 321 21 00 of vanuit het buitenland +31 30 7515155

Deutsche Bahn

Wanneer u er al snel achter komt dat u voorwerpen bent vergeten in de trein, is het raadzaam om meteen servicemedewerkers van Deutsche Bahn te benaderen die op het perron aanwezig zijn. Ga anders zo snel mogelijk naar een serviceloket zodat er contact opgenomen kan worden met de treinstewards. Na uw treinreis kunt u een melding doorgeven aan DB Fundservice door op www.bahn.com een formulier in te vullen.

DB Fundservice
Döppersberg 37, 42103 Wuppertal, Duitsland
fax: +49 202 352317
E-mail: fundbuero.dbag@bahn.de

TGV

Bent u uw eigendommen kwijt geraakt in TGV of op het station? Alle voorwerpen worden op het station bij Verloren Voorwerpen een maand bewaard. De medewerkers geven uw eigendom graag aan u terug wanneer u zich kunt identificeren en administratiekosten tussen de € 5 en € 10 betaalt (afhankelijk van de waarde van het voorwerp). Deze kosten dekken de opslag, verificatie, management en administratieve afhandeling.

Mocht u uw eigendom hier niet terugvinden, dan helpen onze medewerkers u om een formulier in te vullen om navraag te doen.

Boek uw treinticket

X
X

Mis geen enkele aanbieding

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontvang als eerste de beste aanbiedingen.

Hulp nodig?