tijdens uw reis

Tijdens uw reis

Tijdens uw reis is het fijn om op de hoogte te blijven van de stand van zaken. Rijdt uw trein op tijd, zijn er treinen uitgevallen of welke overstap dient u te nemen? Daarom helpen we u een handje. U vindt op deze pagina alle handige informatie die u tijdens uw treinreis kan helpen.

Goed geïnformeerd op reis met up-to-date reisinformatie

De overstaptijd die in de reisplanner wordt aangeven kan krap zijn als u met kinderen of veel bagage reist. We raden u aan daar rekening mee te houden en eerder te vertrekken.

Actuele reisinformatie

Bekijk het overzicht met actuele reisinformatie. Hier vindt u alle huidige vertragingen en verstoringen van internationale treinen en treinen binnen Nederland, maar ook informatie over geplande werkzaamheden aan het spoor.

NS International App - Uw persoonlijke reisbewaker

Download onze app voor uw Android of iOS en deze persoonlijke reisbewaker helpt u op weg. Vul uw reis in en de app houdt u op de hoogte van uw reis, mogelijke vertragingen of spoorwijzigingen en een aangepast reisadvies wanneer uw aansluiting vervalt.

Reisinformatie op Twitter

Volg ons op @NSInt_info en ontvang automatisch informatie over vertraagde en uitgevallen treinen.

Bij onvoorziene wijzigingen in de dienstregeling

Helaas kan het voorkomen dat treinen door bijvoorbeeld storingen, calamiteiten of weersomstandigheden onverwachts niet volgens de dienstregeling rijden. Hieronder staan onze tips over wat u in een dergelijke situatie kunt doen.

Bent u op een Nederlands station?

Vraag de Trainmanager, servicemedewerker of medewerkers bij de NS International balie in de servicewinkels naar mogelijke alternatieven, eventuele extra reistijd en geldigheid van uw ticket. Zij helpen u graag verder. De omroepberichten en de lichtkranten houden u op de hoogte van de stand van zaken op het spoor. Op kleinere stations kunt u de informatiezuilen met blauwe knop raadplegen.

Bent u op een internationaal station?

U bent op: Ga dan naar:
Brussel Zuid/Midi Railteam-balie in de stationshal
London St Pancras Eurostar-balie in de terminal
Paris Nord Thalys-balie in de stationshal
Duitse stations DB Reisezentrum

Bij overige internationale stations kunt u terecht bij de verkoopbalies voor internationaal treinverkeer. Via de Stationsplattegronden kunt u zien waar deze balies zich bevinden. Ook voor vragen over het omboeken van uw tickets kunt u bij de balies op de stations terecht.

Bent u in de trein?

U wordt op de hoogte gehouden door de omroepberichten van de Trainmanager. Vragen die specifiek over uw reis gaan, kunt u de Trainmanager stellen wanneer hij of zij bij u langs komt. Laat het de Trainmanager zo snel mogelijk weten wanneer u verwacht dat de storing invloed heeft op het vervolg van uw reis. Uiteraard doen wij onze uiterste best uw treinreis weer vlot te laten verlopen.

Poortjes op de Nederlandse stations

Op de Nederlandse treinstations maken we steeds meer gebruik van poortjes. Dit doen we om de sociale veiligheid voor onze klanten en medewerkers op de stations te vergroten. Zwartrijders veroorzaken een groot deel van de overlast, waardoor reizigers en ons personeel zich soms onveilig voelen. Door de ingebruikname van de poortjes hebben zwartrijders geen toegang meer tot het station, en wordt het op het station én in de trein veiliger. Kijk hier voor een overzicht van stations waar de poortjes in gebruik zijn.

Lees meer over het gebruik van poortjes

Overstappen

Geen rechtstreekse verbinding, maar tijdens uw reis een keertje overstappen? Op de pagina Stationsplattegronden vindt u per station een plattegrond en op de pagina van Overstapstations staat alle overstapinformatie en alles wat daarbij komt kijken.

Relaxed wachten in de lounges

Ook op de internationale stations zijn voor lounges beschikbaar. Benut uw wachttijd effectief als werktijd door de aanwezige computers en vergaderruimtes. Of kom even lekker tot rust met een kop koffie en één van de vele (inter)nationale kranten die u aangeboden wordt. Zie op Europese lounges waar de lounges zich bevinden en lees de voorwaarden.

Geld terug bij vertraging

Heeft u tijdens uw reis vertraging opgelopen? NS International doet er alles aan om uw ongemak te compenseren. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor financiële compensatie kijk dan op Compensatie bij vertraging om te zien welke regeling voor u van toepassing is.

Boek uw treinticket

X
X

Hulp nodig?