Geld terug bij vertraging

Compensatie bij vertraging

Waar heeft u recht op?

NS International doet er alles aan om uw trein op tijd te laten rijden. Helaas lopen treinen soms toch vertraging op. Met vertraging bedoelen we het tijdverloop tussen het tijdstip waarop de trein volgens de dienstregeling op het bestemmingsstation zou aankomen en het tijdstip waarop de trein daadwerkelijk aan is gekomen. Om uw ongemak te compenseren komen wij u graag tegemoet met een vergoeding.
Op dit moment is de behandeltijd ongeveer 6 weken.

Geld terug vragen

Ga direct naar

Wanneer krijgt u compensatie?

U heeft recht op compensatie als voldaan is aan alle onderstaande voorwaarden:

  • U bent in het bezit van een geldig ticket voor de vertraagde trein.
  • De vertraging was bij de aankoop van het ticket onbekend (en niet vermeld bij geplande werkzaamheden aan het spoor of aangekondigde stakingen).
  • Uw verzoek tot compensatie is, voorzien van originele tickets, binnen 3 maanden na afloop van de reis ingediend bij NS International Klantenservice.

Wanneer krijgt u geen compensatie?

Als u niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden heeft u geen recht op compensatie. Dit geldt ook als NS International een langere reistijd ruim van tevoren heeft aangekondigd op www.nsinternational.nl/nl/actuele-reisinformatie of in de NS International app.

U heeft geen recht op compensatie als de vertraging is veroorzaakt, omdat:

  • U een te korte overstaptijd heeft gepland
  • U op het verkeerde perron heeft gewacht
  • U op grond van uw gedrag uit de trein bent verwijderd
  • U heeft gereisd met een ticket van de andere vervoerders zoals Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus
  • Uw vertraging is veroorzaakt op het aanreistraject voor uw internationale reis, en dit aanreistraject geen deel uitmaakt van het vervoerscontract dat u voor de internationale reis heeft afgesloten*
*Een voorbeeld is een reis van Utrecht naar Rotterdam voorafgaand aan een Thalys-reis van Rotterdam naar Parijs. Deze aanreis maakt geen deel uit van het vervoerscontract voor de reis met Thalys. Deze is neergelegd in een apart Thalys-ticket. U heeft bij een vertraging op de aanreis en een daardoor gemiste aansluiting op de Thalys geen recht op compensatie van het Thalys-ticket. U kunt wel in aanmerking komen voor compensatie bij vertraging voor uw reis van Utrecht naar Rotterdam, zie ns.nl.

Hoogte van het compensatiebedrag

Vertraging met Thalys

Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen een vertraging die toerekenbaar is aan de vervoerder(s) en een vertraging ten gevolge van een overmachtssituatie.

Van overmacht is sprake in bijvoorbeeld de volgende situaties (niet limitatief):

  • Aanrijding met een persoon
  • Aanrijding met wegverkeer op een overweg
  • Stilleggen van wegverkeer op last van overheidsdiensten (politie, brandweer)
  • Activiteiten van douanepersoneel in de trein
  • Extreme weersomstandigheden (storm, overstromingen enz.)

In geval van overmacht biedt Thalys u alleen compensatie in geld volgens de hieronder staande berekening:

Hoeveel vertraging? Hoogte compensatie
Minder dan 60 minuten U krijgt geen compensatie
60 t/m 119 minuten 25% van de ticketprijs (enkele reis)
120 minuten of meer 50% van de ticketprijs (enkele reis)

Bij een vertraging die toerekenbaar is aan de vervoerder(s) bedraagt de compensatie:

Hoeveel vertraging? Hoogte compensatie
Minder dan 30 minuten U krijgt geen compensatie
30 t/m 59 minuten 20% van uw ticketprijs enkele reis in Thalys-tegoedbonnen
60 t/m 119 minuten 50% van uw ticketprijs enkele reis in Thalys-tegoedbonnen of 25% van uw ticketprijs enkele reis in geld
120 minuten of meer 100% van uw ticketprijs enkele reis in Thalys-tegoedbonnen of 50% van uw ticketprijs enkele reis in geld

Vertraging met Eurostar

Heeft u vertraging opgelopen tijdens uw reis met Eurostar, dan kunt u uw verzoek tot compensatie alleen rechtstreeks bij Eurostar indienen.

Vertraging overige internationale treinen

Compensatie voor ICE International, Intercity Brussel, Intercity Berlijn of EuroNight.

Hoeveel vertraging? Hoogte compensatie
Minder dan 60 minuten U krijgt geen compensatie
60 t/m 119 minuten 25% van de ticketprijs (enkele reis)
120 minuten of meer 50% van de ticketprijs (enkele reis)
Compensaties onder € 4,- worden niet uitgekeerd. Toeslagen worden in de compensatie meegerekend, boekingskosten of transactiekosten niet.

Vraag compensatie aan

Vertraging Interrail en Eurail

Reist u met een Interrail- of Eurail-ticket, dan kunt u uw verzoek rechtstreeks bij de Eurail-organisatie indienen.

Compensatie Interrail
Compensatie Eurail

NS International-tegoedbon

De NS International-tegoedbon en de Thalys-tegoedbon, uitgegeven door de NS International Klantenservice, zijn twaalf maanden geldig en te gebruiken bij aankoop van een ticket een van de service winkels met NS International-balie of via NS International Service Center (030-2300023).

Online gebruiken
Ook indien u online wenst te boeken is het mogelijk uw tegoedbon in te wisselen. In dat geval stuurt u de tegoedbon onder vermelding van uw boekingscode (DNR) op naar: NS International Service Center, Antwoordnummer 4470, 3500 VE Utrecht.

In kaartautomaat Als u een internationaal ticket in de NS automaat koopt kunt u na uw reis zowel uw gebruikte tickets als uw tegoedbonnen samen met uw bankgegevens opsturen naar dit zelfde adres. U krijgt het geld dan op uw rekening gestort.

Boek uw treinticket

X
X

Mis geen enkele aanbieding

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontvang als eerste de beste aanbiedingen.

Hulp nodig?